Uitstapjes

In het departement Lot zijn vele mogelijkheden om uitstapjes te maken. Een heleboel plaatsen zijn de moeite van een bezoek waard. Om gewoon rond te kijken of om de markt te bezoeken. In bijna alle plaatsen is op een bepaalde dag in de week wel markt. Er zijn veel grotten. Even buiten het departement is er ook veel moois te zien.

Het departement Lot ligt grotendeels tussen de 300 en 400 meter boven de zeespiegel, behalve op die plekken waar het rivierwater diepe kloven heeft uitgesneden. Meest opvallend in de Lot zijn de rivieren met klifwanden, zoals de Lot, de Dordogne en de CÚlÚ. Gedurende miljoenen jaren hebben de rivieren hun weg door het leistenen plateau van de Causse gesleten om mini Grand Canyons te vormen. Het departement Lot is geografisch en geologisch bijzonder, het speciale gevoel komt van de bijna totale afwezigheid van industrie. Toerisme staat op een heel laag niveau. Er zijn geen grote steden en weinig kleine, er zijn weinig inwoners -zo'n 160.000- en er is een zeer mooi architectuur erfgoed van woonhuizen, dat bijna onbedorven is. Er zijn geen vernietigende oorlogen geweest sinds honderden jaren, geen industriŰle revolutie en geen projectontwikkelaars, die belangstelling hadden voor de omgeving. 
De sporen van prehistorische mensen zijn niet spectaculair, maar wel overal aanwezig. Veel typische dorpen liggen verspreid in het landschap en de meeste hebben grote charme, sommigen zijn heel bijzonder. De meeste huizen zijn gebouwd van zacht leisteen. Veel hebben hun speciale steile daken met bruine dakpannen nog.

Als er een omgeving is die heeft geprofiteerd van het feit dat het door de rest van de wereld is vergeten, dan is het deze wel. De aanleg van de A20 en de toename van tweede huizenkopers heeft deze streek plotseling in de belangstelling gezet. Er zijn beroemde plaatsen te bezoeken zoals Rocamadour, Gouffre de Padirac, de grotten van Peche-Merle en Saint-Cirq-Lapopie. De rijkheid aan architectuur en de prehistorische resten zijn stille getuigen van een rijk verleden. In de middeleeuwen was dit een even rijke streek als alle anderen in Frankrijk. Na de honderdjarige oorlog werden de leistenen plateaus van de Causse in cultuur gebracht.

Twee revoluties brachten de Lot van relatieve voorspoed tot relatieve armoede, de komst van de trein en de modernisering van de landbouw. De trein haalde het verkeer van de rivieren, de drukke weg van Parijs naar Toulouse en de tractor maakten de kleine kavels van de Lot oneconomisch.